Lógicas diferentes de instituições de ensino superior num mesmo sistema: os perfis das instituições de ensino politécnico em Portugal

Translated title of the contribution: Different logics of higher education institutions in the same system: the profiles of polytechnical institutions in Portugal

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

O panorama de formação superior em Portugal mudou de forma significativa nas últimas quatro décadas, sobretudo com o crescimento do ensino politécnico. Alvo de frequentes modificações, o ensino superior tem estado na última década perante uma “nova era politécnica”, com lógicas de ação das instituições de ensino politécnico que paralelamente à vertente de ensino se projetam em três novos campos de ação: formação pós-graduada, investigação e internacionalização. Com o objetivo de refletir sobre as suas lógi-cas de ação e os sentidos de missão, lançando também questões sobre o momento atual, são apresentados neste artigo os resultados de uma investigação junto das instituições de ensino politécnico em Portugal.

The panorama of higher education in Portugal has changed significantly over the last four decades, es-pecially with the growth of polytechnical education. As a target of frequent changes, higher education has been in the last decade facing a “new polytechnical era”, with the logic of action of the polytechnical education institutions that, in parallel to teaching, are projected in three new fields of action: postgraduate training, research and internationalization. In order to reflect on their logic of action and senses of mission and raising at the same time important questions about the current moment in the field of education, this article presents the results of a research about polytechnical institutions in Portugal.
Translated title of the contributionDifferent logics of higher education institutions in the same system: the profiles of polytechnical institutions in Portugal
Original languagePortuguese
Pages (from-to)149-162
Number of pages14
JournalRevista Iberoamericana de Educación Superior
Volume11
Issue number32
DOIs
Publication statusPublished - 1 Oct 2020

Keywords

  • ensino superior
  • Portugal
  • ensino politécnico
  • perfis
  • higher education
  • polytechnic education
  • profiles

Fingerprint Dive into the research topics of 'Different logics of higher education institutions in the same system: the profiles of polytechnical institutions in Portugal'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this