Aprendizagens por projeto em tempos de COVID 19: um estudo de caso sobre património documental

Translated title of the contribution: Learning experiences by project in times of COVID 19: a case study on documentary heritage

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

1 Downloads (Pure)

Abstract

No âmbito das alterações causadas pela pandemia COVID 19,apresenta-se o casode aprendizagem porprojeto desenvolvido na unidade curricular de Património Documental do Mestrado em Património da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (março-maio 2020).Tendo como objetivo participar no debate atual em torno da aprendizagem ativa e do desenvolvimento de competências necessárias ao mercado de trabalho no Ensino Superior, são apresentadas as estratégias pedagógicas implementadas: roteiro de aprendizagem,metodologia desenvolvida, recursos e análise de resultados. Foram abordados dois temas chave: (1) aseleção e avaliação do valor patrimonial de um conjunto de documentação pessoal e (2) as várias abordagens possíveis ao longo dessa avaliação, nas quais seincluiu a problemática dos arquivos pessoais, científicos, autobiográficos, o comportamento informacional dos historiadores, a sua relação com os recursos informativos na web –webarchives e Europeana, as novas formas de publicar em Ciência Aberta; as perspetivas do doador da coleção edo arquivista eas questões ligadas a coleções patrimoniais,desde as efémeras até à convergência digital de coleções de arquivos, bibliotecas e museus.

Within the scope of the changes caused by the pandemic COVID 19, the learning by project case developed in the Documentary Heritage course of the Master in Heritage at the Faculty of Social and Human Sciences of the Universidade Nova de Lisboa (March-May 2020) is presented. Aiming to participate in the current debate around active learning in Higher Education and the development of skills necessary for the job market, the pedagogical strategies implemented are presented: learning guide, methodology, information resources and results. Two main themes were addressed: (1) the selection and evaluation of the patrimonial value of a set of personal documentation and (2) the various possible approaches throughout this evaluation, which included the problem of personal, scientific and autobiographical archives, the informational behavior of historians, their relationship with information resources on the web -webarchives and Europeana, new ways of publishing in Open Science; the perspectives of the collection donor and the archivist and issues related to heritage collections, from the ephemeral to the digital convergence of collections of archives, libraries and museums.
Translated title of the contributionLearning experiences by project in times of COVID 19: a case study on documentary heritage
Original languagePortuguese
Pages (from-to)1-16
Number of pages16
JournalMemória e Informação
Volume4
Issue number1
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • Documentary Heritage
  • Learning by project
  • Personal archives
  • Historians
  • Historiadores
  • Arquivospessoais
  • Aprendizagem por projeto
  • Património Documental

Fingerprint Dive into the research topics of 'Learning experiences by project in times of COVID 19: a case study on documentary heritage'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this