Sentimento e emoções de homens no enquadramento da doença Covid-19

Translated title of the contribution: Men’s feelings and emotions in the covid-19 framing

Anderson Reis de Sousa, Evanilda Souza de Santana Carvalho, Thiago da Silva Santana, Álvaro Francisco Lopes Sousa, Thiago Fonseca Geanizelle Figueiredo, Oscar Javier Vergara Escobar, Tilson Nunes Mota, Álvaro Pereira

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

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Abstract

O objetivo deste artigo é compreender como os sentimentos e as emoções de homens contribuem para o enquadramento da doença Covid-19 no Brasil. Estudo sócio-histórico, qualitativo, realizado com 200 homens residentes no Brasil, mediante pesquisa online em plataforma digital. Os dados apreendidos foram analisados pelo método do Discurso do Sujeito Coletivo à luz do referencial de doença epidêmica proposto por Charles Rosemberg. Prevaleceram sentimentos negativos e ansiedade como consequência do conhecimento acerca do crescente número de hospitalizados e mortos pela pandemia veiculada nos noticiários. Para os homens, o otimismo é necessário para encorajar atitudes com responsabilidade e confiar de que a crise será superada. Na sequência os homens apresentam um conjunto de atitudes e comportamentos para o enfrentamento da pandemia. E, a aceitação sinaliza a emergência do quarto ato dramatúrgico do enquadramento da Covid-19. Os sentimentos e as emoções de homens, no presente contexto histórico, atravessam três dos quatro atos de enquadramento da Covid-19 no Brasil.

Objective to understand how men’s feelings and emotions contribute to the Covid-19 framing in Brazil. Method: Asocial-historical, qualitative study, carried out with 200 men resident in Brazil, through online search on digital platform.The grasped data were analyzed by the Collective Subject Discourse method in the light of the reference of epidemic disease proposed by Charles Rosemberg. Results: Negative feelings and anxiety prevailed due to the knowledge about the growing number of hospitalized patients and deaths from the pandemic conveyed in the news. For men, the optimism is necessary to encourage attitudes with responsibility and trust that the crisis will be overcome.Subsequently, men present a set of attitudes and behaviors for coping with the pandemic.Moreover,the acceptance signals the emergence of the fourth dramaturgical act of the Covid-19framing. Conclusion: Men’s feelings and emotions, in this historic context, pervade three of the four acts of the Covid-19 framingin Brazil.

Translated title of the contributionMen’s feelings and emotions in the covid-19 framing
Original languagePortuguese
Pages (from-to)3481-3491
Number of pages12
JournalCiencia e Saude Coletiva
Volume25
Issue number9
DOIs
Publication statusPublished - Sep 2020

Keywords

  • Pandemias
  • Infecções por coronavírus
  • Saúde do homem
  • Masculinidade
  • Assistência à saúde
  • Pandemics
  • Coronavirus infections
  • Men’s health
  • Masculinity
  • Delivery of health care

UN Sustainable Development Goals (SDGs)

  • SDG 3 - Good Health and Well-Being

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