O conceito de coavaliação: uma visão transdisciplinar

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Abstract

Apresenta-se o conceito transdisciplinar de coavaliação, proveniente da área de Investigação em Avaliação e o seu papel emergente na Ciência de Informação e na Ciência do Cidadão. Sendo cada vez mais pertinente uma discussão em torno deste conceito, adota-se uma perspetiva de meta-avaliação, contextualizando a sua pertinência e trajetória e dando especial destaque aos contextos de desenvolvimento e transferibilidade de competências, necessários à sua implementação, Os resultados da investigação realizada, destacam o papel das competências de coavaliação agrupadas em seis dimensões: a prática reflexiva, a prática de base técnica, a análise situacional, a gestão, as competências interorganizacionais e as competências interpessoais, concluindo-se que a larga experiência da Ciência da Informação em avaliação pode constituir um fator distintivo para a discussão em torno deste conceito.

This paper presents the transdisciplinary concept of co-evaluation (originated from the Evaluation Research field), as well as its emerging role in Information Science and Citizen Science. Considering the increasing relevance of discussions around this concept, we adopt a meta-evaluation perspective, contextualizing its pertinence and trajectory and giving special attention to development contexts and competences transferability, which are needed for its implementation. The research results emphasize the role of co-evaluation competences grouping them into six dimensions: reflective practice, technical-based practice, situational analysis, management, interorganizational competences and interpersonal competences, concluding that the wide experience of Information Science in evaluation may constitute a distinctive factor for the discussion around this concept.


This paper presents the transdisciplinary concept of co-evaluation (originated from the Evaluation Research field), as well as its emerging role in Information Science and Citizen Science. Considering the increasing relevance of discussions around this concept, we adopt a meta-evaluation perspective, contextualizing its pertinence and trajectory and giving special attention to development contexts and competences transferability, which are needed for its implementation. The research results emphasize the role of co-evaluation competences grouping them into six dimensions: reflective practice, technical-based practice, situational analysis, management, interorganizational competences and interpersonal competences, concluding that the wide experience of Information Science in evaluation may constitute a distinctive factor for the discussion around this concept.
Original languagePortuguese
Title of host publicationA Ciência Aberta
Subtitle of host publicationo Contributo da Ciência da Informação: atas do VIII Encontro Ibérico EDICIC
EditorsMaria Manuel Borges, Elias Sanz Casado
Place of PublicationCoimbra
PublisherUniversidade de Coimbra, Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX - CEIS20
Pages929-941
Number of pages12
ISBN (Print)9789728627768
Publication statusPublished - 2017
EventVIII Encontro Ibérico EDICIC - Coimbra, Portugal
Duration: 20 Nov 201722 Nov 2017

Conference

ConferenceVIII Encontro Ibérico EDICIC
CountryPortugal
CityCoimbra
Period20/11/1722/11/17

Keywords

  • Coavaliação
  • Ciência da Informação
  • Ciência do Cidadão
  • Gestão de competências
  • Co-evaluation
  • Information Science
  • Citizen Science
  • Competencies management

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